Marios Retroblogg

Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Femtiotalets populärmusik och schlagers

Av Mario Matteoni - 15 december 2010 20:50

Schlagermelodierna på femtiotalet populariserades genom radion och genom film. Radiotjänst sände bara ett program fram till 1955 då P2 startades och utbudet av populärmusik blev större. 1956 började Radiotjänst även sända ett televisionsprogram som sedan fungerade som schlagerspridare.

Det fanns några olika kategorier schlagers. Den svenska shillingtrycktraditionen fördes vidare genom t.ex i ”Vildandens sång” och ”Nidälven”. Den amerikanska film- och musicalrepertoaren kom till oss i form av ”Lullabay of Brodway” och ”Singing in the Rain”. Den svenska vistraditionen upprätthölls av Ulf Peter Olrog och Alf Pröjsen. En centraleuropeisk schlagerstil fick vi ta del av genom låtar som t.ex ”Oh, mein Pappa” och ”Margeritue” och en amerikansk västernlinje företrädd av t.ex ”En sliten grimma”. En komisk genre representerades av Povel Ramels, Owe Thörnqvists och Tore Skogmans låtar. Melodier som ”Gärdebylåten” och ”Swedish Rhapsody” anknöt till svensk folkton.

Ledmotiv ur filmer blev ofta schlagers.


“The Harry Lime Theme” - Anton Karas 1950

Min första grammofonskiva var en 78-varvad stenkaka med ”Harry Lime Theme” ledmotivet i filmen ”Den tredje mannen” som jag givetvis inte sett eftersom den var barnförbjuden och eftersom det inte fanns någon TV.

Jag var ingen hejare på engelska, så när jag hade hört Charlie Norman på radio kalla låten för ”Lim-Harrys gånglåt” anammade jag snabbt detta svenska namn och begav mig till Söders största skivaffär på Katarina Bangata och frågade efter gånglåten. Men de hade inte en aning om vad det var för en skiva. Jag blev till sist tvungen att gnola den för expediten som tyckte att jag var en rolig typ.

Vi hade ingen grammofon men tant Larsson, som bodde en trappa ner, hade en. Så när jag blev spelsugen ringde jag på hos tant Larsson och fick spela min skiva.

Filmen och låten var från 1949 men spelades ofta 1950.

 

”Kärlekskarusellen” La Ronde 1950

Jag var 13 år och kär i Gunnel. Efter en del uppvaktning lyckades jag vinna hennes hjärta och vi pussades och kramades i skogsgläntan mot Finn Malmgrens plan i Hammarbyhöjden. Sen gick jag hem och hörde den här melodin på radion. Efter en tid började hon flirta med Leffe. Och jag gick hem och lyssnade till den här melodin på radion.


”Titta det snöar” Povel Ramel, Brita Borg och Martin Ljung

En landsplåga 1950 och flera år efteråt. Följdes av ”Titta vi flyger” med samma melodi några år senare.

 

”Too Young” med Nat King Cole 1951

Snacka om sammetsröst. Han var egentligen jazzpianist. Sjöng andra låter som ”Walkin my baby back home”, ”Mona Lisa” och ”Lillette””


Coimbra - Amália Rodrigues 1951

Den här melodin var en schlager i Sverige på 50-talet. ”Coimbra skön och rik, ditt namn är som musik, ett stycke av ett smycke …”. Jag minns inledningen och melodin. Tyvärr har jag inte hittat någon inspelning på svenska från den tiden.

I början av sjuttiotalet hörde jag den på en fadokväll i Lissabon.


”Flottarkärlek” med Gösta ”Snoddas” Nordgren 1952

Bandyspelaren som upptäcktes av svenska folket efter ett framträdande i ”Frukostklubben”.



High Noon, ”Du får ej lämna mig min älskling”- Tex Ritter 1952

Musikaliska ledmotiv ur filmer blev ofta spelade i radion och blev därmed schlagers.

Den här är ur filmen ”Scheriffen” med Cary Cooper.

På svenska sjöngs den av bl.a Staffan Broms. Hans stora hit 1952 var annars ”Marguerite”.


“Gelsomina” av Nino Rota 1954

I mitten av femtiotalet kom ett antal italienska filmer till Sverige. En av dem var Fellinis ”La Strada”. Alla trumpetare vid den här tiden försökte sig på melodin. Arne Lambert hette en.

 


“Rock Around the Clock” - Bill Haley 1955

I Sverige blev den popular 1956 då rocken började tränga in i vår enda radiokanal. Men på Radio Luxembourg hade den hörts något år tidigare.

 


Sixteen Tons - Tennessee Ernie Ford 1955

En schlager som handlar om det hårda arbetet mitt bland all verklighetsflykt.

“You load sixteen tons, what do you get?

Another day older and deeper in debt.

Saint Peter, don't you call me, 'cause I can't go;

I owe my soul to the company store...”


 

El baion 1955

Genom resandet till Mallorca blev spansklatinska danser och melodier populära.

 

 

I Love Paris  – Frank Sinatra 1956

1957 tågluffade jag till Paris kanske influerad av denna sång, av konstnärsdrömmen och allmän nyfikenhet. Det dröjde decennier innan jag lärde mig älska Paris.

 


Blueberry Hill - Fats Domino 1956

Fats litet trumpna sångstil kontrasterade mot allt annat. ”Ain't That a Shame", "I'm Walkin'" och "Blue Monday" tror jag också kom på 50-talet.


Arriverderci Roma - Claudio Villa 1957

Någon borde undersöka sambandet mellan populärmusiken och den ökande utlandsturismen under 50-talet.

Den här versionen med Claudio Villa var inte den vanligaste i Sverige men jag tar med den ändå.

 


Just Walkin' In The Rain - Johnnie Ray 1957

Det var ett års fördröjning innan de utländska låtarna nådde Sverige. Johnnie Ray sjöng i den här 1956. Han blev känd som den gråtande sångaren med låten ”Cry” 1954.

 

 

Day-O! (Banana Boat sng) - Harry Belafonte 1957

Nu kom calypso och västindiska rytmer.

 


Diana - Paul Anka 1957

Ett exempel på hur den tidigaste rocken i radion avlöste smörsången. Paul var 16 år när han sjöng sin egen låt ”Diana”

 


Tom Dooley -The Kingston Trio 1958

Folksongstilen blev popular en tid.

 


Jamaican Farewell - Nina och Frederik 1959

Nina och Fredrik var några av dem som hängde på jamaikarytmerna. Det vackra danska paret slog igenom i svensk TV i slutet av 1950-talet. ”Lad os flyve til en stjerneoch ”Maladie d´amourvar några andra av deras låtar på 50-talet.


Bouna Sera - Little Gerhard

En ovanlig men intressant version inspelad tio år efter den ursprungliga 1959.

Jag tog med den här på grund av inledningen.

 


Ciao, Ciao Bambina - Domenico Mudugno 1959

Nu kom italienska sånger i en strid ström, som t.ex ”Volare”, ”Piccolissima serenata” och ”Piove”.

Den här upptagningen är från San Remofestivalen som startat 1951 och som inspirerat till Eurovisionsshlagerfestivalen som startade 1956.

I eurovisionsshlagerfestivalen 1959 tävlade Sverige med ”Augustin” som framfördes av Brita Borg.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mario Matteoni - 22 september 2011 14:17

Att tänka tillbaka till ungdomstiden är rena terapin för många äldre. Och så är det kul att minnas gamla tider. Men den här bloggen bjuder inte bara på terapi och nostalgi utan också på ett stycke kulturhistoria. Jag, som lagt upp sajten, var ung...

Av Mario Matteoni - 29 augusti 2011 10:12

I mitt tidiga 50-tal  levde killar och tjejer i olika världar. I skolan hade killarna träslöjd och tjejerna syslöjd. Det hette t.o.m. killslöjd respektive tjejslöjd. Och så fanns det särskilda flickskolor. Tjejkompisar hade man inte. Antingen var man...

Av Mario Matteoni - 17 februari 2011 15:19

1950, var ”Music, music, music” en envis slagdänga under året och flera år därefter.     Det var på 50-talet som Povel Ramel tog livet av schlagern eller i alla fall försökte…       …och parodierade Ewert Taub...

Av Mario Matteoni - 13 februari 2011 16:54


1956 började Radiotjänst sända televisionsprogram. I svart/vitt. Färg-TV kom först på 70-talet.            Olle Björklund, Mr Aktuellt     På TV kunde barnen se ”Andy Pandy” och ”Humle och Dumle” ( se...

Av Mario Matteoni - 9 februari 2011 12:32

I mitt barndomshem hade vi hötorgskonst på väggarna, utom en målning som farsan hade målat. Den var bra. En av hötorgsmålningarna föreställande ett rött hus med vita knutar och en tall. Av någon anledning gjorde den mig illamående så jag försökte l...

Presentation


För oss som var unga på 40- och 50-talen.
Det finns ingen anledning att glorifiera femtiotalet och det var sällan bättre förr.
Men min ungdomstid råkade infalla på 50-talet.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Var är ditt 50-tal?

Samla minnen från femtiotalet!

Mycket av det vi minns från femtiotalet har försvunnit. Eller finns något kvar av melodier, ting, talesätt, historier, ord, vanor, skrock?

Här vill vi ge dig möjlighet att bidra med dina minnen eller efterlysa sånt som du minns och vill se eller höra igen.

 

 

Efterlysning

Gunnar Öberg i Ronneby efterlyser en inspelning av signaturmelodin till radioserien ”Pelle på planetfärd”. En av barnskådespelarna var Lasse Sarri.

Vem skrev texten till skådespelet?

Finns en inspelning av serien eller signaturmelodin?

Här är melodien upptecknad ur minnet av Gunnar Öberg:

       
Klicka på notbladet så blir det läsligt!

Hör av dig till Gunnar Öberg med info och frågor!

Fråga om ditt 50-tal

19 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards