Direktlänk till inlägg 9 februari 2011
I mitt barndomshem hade vi hötorgskonst på väggarna, utom en målning som farsan hade målat. Den var bra.
En av hötorgsmålningarna föreställande ett rött hus med vita knutar och en tall. Av någon anledning gjorde den mig illamående så jag försökte låta bli att titta på den.
I alla andra hem, som jag kände till, fanns samma sorts tavlor och dekorationer på väggarna.
Vanliga väggdekorationer på 50-talet.
Det var nog ”Folket i Bild” som visade på alternativ och väckte mitt konstintresse.
Tidningen hade en konstklubb som gav ut grafik till ett hyggligt pris, och på jobbet fanns ombud för ”Konstfrämjandet”.
I sjuttonårsåldern, d.v.s kring 1954, började jag att köpa och läsa konstböcker:
”Konst att se på konst” av Åke Meyerstam, Lennart Seth
”Inledning till konststudier av ” Ragnar Paulsson
”Modernismen i konsten av ” R. H. Wilenski
Och ”Bildkomposition” av Ulf Hård af Segerstad.
Jag började gå på konstutställningar och köpte fler konstböcker. Läste tidskriften ”Konstrevy”
En dag 1954 gick jag in till min förman faktor Björling på sätteriet där jag var lärling och bad att få ledigt för att gå på Liljevalchs och se Kylbergsutställningen.
Det kom snart ut bland jobbarkompisarna.
Gubbarna på sätteriet flinade menande mot varandra när de fick veta varför jag begärt ledigt från jobbet.
– Hörde ru´, vad grabben tog ledi´t för? För att gå på konstutställning!, ha, ha, ha!
Men min yrkeslärare Karl Kihlman såg till att det inte blev något problem att få ledigt. Kihlman var ombud för ”Konstfrämjandet” och ”FIB:s konstklubb”.
Jag gillade alla ismer i 1900-talskonsten, mest de franska impressionisterna, expressionisterna, fauvisterna, pointillisterna, kubisterna, surrealisterna, konkretisterna, naivisterna…
Köpte ”Tidens konsthistoria” för att få ordning på alltsammans. Sen läste jag en massa om konst och såg så mycket som möjligt.
Bland de svenska konstnärerna på 50-talet hade jag en topplista som såg ut så här (utan rangordning):
Lage Lindell.
Vilande former och kontraster som balanserar varandra. Det är fullt tillåtet att se ett landskap i bilden, men det är formerna som talar.
Olle Baertling
Dynamiskt med direktverkande former. Om man kikar utefter de till synes raka linjerna så visar det sig att de inte är raka. De är svagt böjda på gränsen till det märkbara. Det är bl.a detta som skapar dynamiken i bilden.
Albin Amelin
Kraftfullt, häftigt och uttrycksfullt. Färgen pålagd med palettkniv i tjocka sjok i en spontanistisk färgattack.
Realism men inte naturalism, expressivt men samtidigt tung klassicism.
Karl-Axel Persson
Som ett sillstim i solbelyst vatten. Skimrande evig rörelse. Tyngd och lätthet i kontrasterande mönster.
Arne Jones
Gotisk stramhet med uppåtsträvande rörelse i det stillastående monumentala.
Lennart Rodhe
Ljusbrytningar och korsande plan och linjer som ger bilden dynamik och rörelse genom att ögat tvingas växla mellan djup och yta.
Olle Bonniér
Abstraktion och reduktion till det yttersta av former och färger.
Bror Marklund
Marklund får tyngden att sväva och skapar spänning mellan konvext och konkavt, mellan form och tomrum.
Ingen som jag kände var intresserad av konst och jag led av brist på kommunikation med andra konstnördar.
Kanske var det därför jag till sist förläste mig på akademiska konstanalyser. Hade jag haft utbyte med likasinnade, eller vuxit upp i en akademisk miljö, kanske jag skulle ha funnit något sätt att använda mina förvärvade konstkunskaper på. Å andra sidan slapp jag bli konstvetare.
.
1958 tågluffade jag till Paris och råkade träffa en konsthandlare vars svensktalande hustru blev förtjust i mig. Innan vi skildes skänkte hon mig en torrnålsgravyr ”La Viol” av Picasso från 1933.
Tyvärr blev jag, trettio år senare, på grund av akut kapitalbrist, tvungen att sälja den för underpris på Christies. Då stod konstpriserna som lägst.
Men det är en annan historia.
Samla minnen från femtiotalet!
Mycket av det vi minns från femtiotalet har försvunnit. Eller finns något kvar av melodier, ting, talesätt, historier, ord, vanor, skrock?
Här vill vi ge dig möjlighet att bidra med dina minnen eller efterlysa sånt som du minns och vill se eller höra igen.
Efterlysning
Gunnar Öberg i Ronneby efterlyser en inspelning av signaturmelodin till radioserien ”Pelle på planetfärd”. En av barnskådespelarna var Lasse Sarri.
Vem skrev texten till skådespelet?
Finns en inspelning av serien eller signaturmelodin?
Här är melodien upptecknad ur minnet av Gunnar Öberg:
Klicka på notbladet så blir det läsligt!
Hör av dig till Gunnar Öberg med info och frågor!